Jak stworzyć biznesplan w organizacji?
« powrót 2014-06-11Lokalne organizacje miały okazję uczestniczyć w kolejnym szkoleniu realizowanym w ramach projektu „Partnerstwo na rzecz wzmocnienia potencjału organizacji pozarządowych i wsparcia lokalnych inicjatyw obywatelskich”, współfinansowanego z EFS. Tworzenie biznesplanu jako podstawy kalkulacji przedsięwzięcia ekonomii społecznej – taki tytuł przyświecał szkoleniu, które odbyło się w dniach 24 i 29 kwietnia oraz 6 i 7 maja. Przeprowadziła je Inga Kołomyjska, ekonomistka i trenerka z bogatym doświadczeniem w zakresie tematyki dotyczącej przygotowywania biznesplanu w organizacjach pozarządowych.
Podczas czterech 4-godzinnych sesji zajęciowych 10 osób reprezentujących 3 organizacje z terenu powiatu żyrardowskiego wspólnie zastanawiało się, jak uniezależnić się od grantów zewnętrznych, rozszerzając działalność odpłatną i gospodarczą, planując ofertę i działania. Pod okiem trenerki uczestnicy pracowali nad opisem produktów i usług, prowadzili analizę rynku, analizę SWOT oraz analizę finansową. Zyskali umiejętność samodzielnego przygotowania biznesplanu i wcielenia go w życie. Pojawiły się liczne dyskusje na różne tematy, m. in. jak pogodzić oferowane usługi z misją organizacji. Ponadto wiele wątpliwości budziło rozdzielenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej, co z pewnością wymaga konsultacji z doradcą prawnym i specjalistką ds. księgowości. Dlatego też uczestnicy zostali zaproszeni do korzystania ze wsparcia oferowanego przez Lokalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych w Puszczy Mariańskiej.
Podczas pracy warsztatowej uczestnicy służyli sobie nawzajem wsparciem, tzw. feedbackiem, które pomogło wypracować właściwą strategię działania i zdecydować, jakie produkty znajdą się w ofercie organizacji. Krótki czas szkolenia spowodował, że uczestnicy musieli również przygotowywać się do zajęć w domu, jednak znakomicie sobie radzili, prezentując na szkoleniu planowaną ofertę.
Dziękując za udział w szkoleniu, życzymy uczestnikom powodzenia w przygotowaniu biznesplanów i realizacji związanych z nimi zamierzeń.
Katarzyna Niewczas/MRIES