Startuje konkurs FIO - Mazowsze Lokalnie
Czytaj więcej ...Historia
Początek miastu dała fabryka lniarska, która powstała na terenie dzisiejszego Żyrardowa w 1829 roku. Była to jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk lniarskich w ówczesnej Europie. Żyrardów zawdzięcza swą nazwę pierwszemu dyrektorowi technicznemu fabryki, Philipowi de Girard. Był on m.in. wynalazcą maszyny do mechanicznego przędzenia lnu. W roku 1916 Żyrardów otrzymał prawa miejskie.
Po przejęciu fabryki w drugiej połowie XIX w. przez dwóch niemieckich przemysłowców: Karola Agusta Dittricha i Karola Hielle została ona rozbudowana, a wraz z nią osada fabryczna.
Osada fabryczna to osiedle dla robotników i kadry kierowniczej fabryki, kościoły, szkoły, przedszkole, szpital, resursa, dom kultury "Ludowiec", a nawet pralnia i łaźnia miejska. Ten zabytkowy kompleks obejmuje centralną część miasta o powierzchni ok. 70 ha.
Powszechnie uważa się, iż zabytkowe centrum Żyrardowa jest jedynym w Europie, zachowanym w całości, zespołem urbanistyczno-architektonicznym miasta przemysłowego przełomu XIX i XX wieku.
Osadę charakteryzuje zarówno specyficzny porządek urbanistyczny, jak i różnorodność form i stylów architektonicznych. Wynika to ze zróżnicowania narodowościowego mieszkańców ówczesnego XIX-wiecznego Żyrardowa.
W fabryce pracowali;
-Polacy,
- Niemcy,
-Czesi,
-Żydzi,
-Anglicy,
-Szkoci,
-Irlandczycy.
Żyrardów jest jedną z osad robotniczych, które próbowano budować według projektów tzw. miast idealnych, czy "miast ogrodów". Dzięki temu można zaliczać Żyrardów do grona jednego z najważniejszych osiągnięć europejskiej urbanistyki drugiej połowy XIX wieku.
Jednym z największych wyzwań, które stoi przed miejskim samorządem jest rewaloryzacja obiektów zabytkowej osady fabrycznej. Stanowi ona niepowtarzalną w skali całego kraju atrakcję i powinna zostać wykorzystana jako atut rozwoju Żyrardowa.
Wprowadzenie do historii Żyrardowa
Nazwa Żyrardów pochodzi od nazwiska francuskiego inżyniera i wynalazcy, konsultanta ds. rozwoju przemysłu rządu Królestwa Polskiego i Banku Polskiego, Filipa de Girarda, który był pierwszym dyrektorem technicznym żyrardowskiej Fabtyki Wyrobów Lnianych.
Okres największego rozwoju i rozbudowy Żyrardowa i jego fabryki przypada na drugą połowę
XIX w., kiedy żyrardowskie zakłady zostały sprzedane dwóm przemysłowcom, pochodzącym z czeskiej miejscowości
1)Schönlinde Karolowi Hiellemu
2) Karolowi Augustowi Dittrichowi.
Rozbudowana przez nich osada fabryczna stanowi do dnia dzisiejszego unikatowe i zabytkowe centrum miasta. Ta najstarsza część Żyrardowa obejmuje obszar o powierzchni ok 70 ha i podlega ochronie konserwatora zabytków.
Na osadę fabryczną składa się;
-osiedle murowanych z czerwonej cegły domów dla robotników,
-dzielnica willowa dla kadry kierowniczej i właścicieli fabryki,
-obiekty przemysłowe,
-kościoły,
-szkoły,
-przedszkole,
-szpital,
-resursa,
-dom kultury,
-pralnia,
- łaźnia miejska,
-park krajobrazowy.
Podział osady na jednorodne obszary o zabudowie mieszkalnej, przemysłowej i usługowej obowiązuje, aż po dziś dzień. Co więcej historyczna droga Mszczonów-Sochaczew, wzdłuż której rozpoczęto budowę fabryki i pierwszych domów dla robotników nadal stanowi nie tyle główną arterię komunikacyjną co oś kompozycyjną współczesnego nam miasta. Natomiast biegnąca przez Żyrardów linia kolejowa jest pozostałością powstałej jeszcze w I połowie XIX w. kolei warszawsko-wiedeńskiej.
Charakteryzujący osadę wzorcowy układ urbanistyczny, jak i różnorodność form i stylów architektonicznych wynika m.in. ze specyficznej mozaiki etnicznej XIX-wiecznego Żyrardowa. Do pracy w fabryce zostali sprowadzeni fachowcy z całej Europy. Oprócz Polaków pracowali tu m.in.
-Niemcy,
-Czesi,
- Rosjanie,
-Anglicy,
-Szkoci,
-Francuzi,
-Irlandczycy.
O specyfice żyrardowskiej społeczności decydowała też w dużej mierze jej wielowyznaniowość - zamieszkiwali tu katolicy, protestanci a także ludność wyznanie mojżeszowego i prawosławnego.
Źródło: www.zyrardow.pl